Auch eine scheinbar gespannte Antriebskette schlackert. Unter anderem darum sollte man beim Rennrasenmäher einen Kettenspanner vorsehen.

Allerdings ist die Kette auch nicht zu straff zu spannen. Denn das geht zum einen auf die Lebensdauer der Lagerungen und zum anderen verflüchtigt sich Leistung in Reibung. Und wer will schon freiwillig die aufwendig erzeugten Pferdestärken wieder sinnlos verpuffen lassen?!

Tipp: Den Kettenspanner stets in der zugfreien Seite der Kette, dem sogenannten Leertrum, vorsehen.

Nur, was ist zu straff? Diese Videos und der Text darunter können evtl. etwas weiterhelfen:

„Chain Replacement
Proper tension is essential when installing a new chain. A tight chain causes additional load on the chain which increases chain wear. Excessive slack causes chain vibration increasing chain fatigue.

Proper chain tension is obtained by adjusting the chain

chain_Sag

sag on the slack side of the drive.

For most applications, a chain should be installed with a sag depth of between 2% – 4% of the sprocket center distance (see Table VIII). When measuring sag, remove the slack from one side of the chain drive. This can be done by pulling on one side of the chain and rotating the sprockets in opposite directions. On the slack side of the chain drive, place a straight edge from sprocket to sprocket. From the straight edge, measure the amount of sag from the straight edge to the chain (see drawing). For drives with near vertical shafts, and drives subject to high shock loads, reverse directions or dynamic braking (see “large impact” in Table I, page 1), the chain should be installed almost taut. Inspect such drives regularly for correct chain tension. Standard drive chain tension should be checked periodically.“

Measuring_Load

chainSagTable2

(Quelle)